Hildegarda (św. ; 1098-1179)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
św. Jana 10 (Dorośli)
(2)
Łaska 46/48 (Filia 2)
(2)
Autor
Strehlow Wighard (1939- )
(2)
Czrnocki Andrzej
(1)
Hildegarda (św. ; 1098-1179)
(1)
Hirscher Petra
(1)
Panek Edyta
(1)
Walkowska Alfreda
(1)
Zajączkowski Ryszard (1961- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(2)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Kobieta
(2205)
Przyjaźń
(1330)
Rodzina
(1279)
Miłość
(1164)
Tajemnica
(1160)
Hildegarda (św. ; 1098-1179)
(-)
Literatura polska
(861)
Śledztwo i dochodzenie
(824)
Zabójstwo
(791)
Relacje międzyludzkie
(749)
Zwierzęta
(747)
Literatura dziecięca polska
(697)
Magia
(604)
II wojna światowa (1939-1945)
(578)
Rodzeństwo
(564)
Powieść amerykańska
(553)
Nastolatki
(546)
Opowiadanie
(495)
Życie codzienne
(488)
Dziewczęta
(468)
Uczucia
(464)
Policjanci
(455)
Powieść angielska
(450)
Powieść fantastyczna
(446)
Dzieci
(431)
Uczniowie
(429)
Poezja polska
(419)
Małżeństwo
(400)
Sekrety rodzinne
(385)
Żydzi
(375)
Osoby zaginione
(365)
Pamiętniki polskie
(364)
Przestępczość zorganizowana
(359)
Powieść psychologiczna
(357)
Psy
(338)
Trudne sytuacje życiowe
(329)
Literatura młodzieżowa polska
(327)
Historia
(319)
Powieść polska
(315)
Powieść przygodowa
(312)
Relacja romantyczna
(308)
Ludzie a zwierzęta
(306)
Bajka i baśń
(305)
Dziennikarze
(302)
Literatura
(298)
Podróże
(298)
Boże Narodzenie
(293)
Pisarze polscy
(293)
Koty
(288)
Matki i córki
(282)
Opowiadanie polskie
(282)
Dziecko
(274)
Władcy
(268)
Zemsta
(264)
Uprowadzenie
(261)
Powieść obyczajowa
(252)
Arystokracja
(250)
Wybory życiowe
(250)
Poszukiwania zaginionych
(244)
Seryjni zabójcy
(243)
Wojsko
(243)
Wakacje
(242)
Zakochanie
(241)
Polacy za granicą
(226)
Chłopcy
(223)
Literatura młodzieżowa amerykańska
(220)
Literatura młodzieżowa angielska
(220)
Wychowanie w rodzinie
(220)
Pisarze
(218)
Język polski
(217)
Dziadkowie i wnuki
(216)
Wojna 1939-1945 r.
(214)
Polityka
(212)
Opowiadanie obyczajowe
(209)
Ojcowie i córki
(208)
Mężczyzna
(207)
Wojna
(204)
Politycy
(202)
Czarownice i czarownicy
(196)
Lekarze
(184)
Aktorzy polscy
(183)
Kultura
(181)
Prywatni detektywi
(179)
Powieść fantastyczno-realistyczna
(177)
Dojrzewanie
(175)
Kucharstwo
(169)
Samotność
(163)
Śmierć
(159)
Ludzie bogaci
(158)
Powieść historyczna
(158)
Samorealizacja
(157)
Walka dobra ze złem
(156)
Filozofia
(155)
Dinozaury
(153)
Spisek
(153)
Marzenia
(150)
PRL
(149)
Szczęście
(149)
Piłka nożna
(148)
Przyroda
(148)
Odżywianie
(147)
Temat: czas
1101-1200
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
św. Jana 10 (Dorośli)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 615 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łaska 46/48 (Filia 2)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
św. Jana 10 (Dorośli)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 615 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Powrót do harmonii : Program zdrowia według św. Hildegardy z Bingen / Alfreda Walkowska. - Wyd.2 popr. i rozsz. - Legnica : Polskie Centrum Św. Hildegardy, 2008. - 145, [3] s., [8] s. tabl. kolor. : il. ; 21 cm.
Podstawą systemu medycznego Hildegardy była znana w medycynie od wieków teoria czterech żywiołów, którą głosił wcześniej m.in. Hipokrates, a później Paracelsus. Według tej teorii, świat opiera się na czterech podstawowych elementach: ogniu, powietrzu, wodzie i ziemi. Z nich, choć nie w znaczeniu chemicznym, stworzona została cała natura, w tym człowiek. Są one ze sobą ściśle złączone w odpowiednich proporcjach, wypełniając sobą wszystko. Harmonia i równowaga między współistniejącymi ze sobą podstawowymi elementasmi są gwarantem życia i zdrowia. W ludzkim ciele odpowiadają im cztery płyny ustrojowe (soki): krew, śluz, żółć i czarna żółć (melanche). Każdy człowiek przychodzi na świat z włściwymi tylko jemu proporcjami tych soków, zaś z przewagi jednego z nich wynika określony temperament. Jako praprzyczynę wszelkich chorób Hildegarda wskazywała grzech pierworodny, ponieważ wprowadził początkowo stałą równowagę między elementami w stan niestabilności. Odtąd wspomniane wcześniej złe nawyki człowieka, przede wszystkim niewłaściwa postawa wewnętrzna i nieodpowiednia dieta, łatwo mogą zaburzyć proporcje elementów, stając się bezpośrednimi przyczynami choby. Bardzo ważnym zastrzeżeniem ·Hildegardy jest to, iż choroby nie należy postrzegać w kategoriach winy i kary. Będąc skutkiem wad, choroba nie jest jednak karą za nie, lecz szansą daną człowiekowi od Boga na zmianę całego życia, uwolnienie się od obciążeń i zrodzenie się na nowo. Jest przejawem Bożej miłości, zawsze dającej człowiekowi szansę powrotu na właściwą drogę powrotu do `viriditas`. Określenia tego, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza `zieloność, świeżość`, Hildegarda używała dla nazwania pochodzącej tylko od Boga, przenikającej całe stworzenie, życiodajnej siły. Mówiła o niej, że jest: ogniskiem życia, płomieniem, który rozpala życie, świeci w piękności natury i płonie w gwiazdach, słońcu i księżycu. Jest ona fundamentem universum, na którym opiera się życie. Moc viriditas znajduje się w roślinach, zwierzętach, kamieniach szlachetnych, a także w pozytywnym nastawieniu do życia. Negatywna postawa życiowa powoduje niedobór tej uniwersalnej siły życia w osobistej viriditas. Wtedy dusza człowieka usycha, marnieje, a jego ciało zaczynają trapić przeróżne dolegliwości. Im dłużej trwa ten stan, im większy niedobór viriditas, tym poważniejsze stany chorobowe. W każdej chwili jednak człowiek może zostać uzdrowiony, jeśli podejmie trud zrozumienia i zlikwidowania wewnętrznych uwarunkowań choroby. Hildegarda uznawała prowadzenie leczenia psychoterapeutycznego jednocześnie z leczeniem fizycznym, a polega ono na praktykowaniu cnót odpowiednio przeciwnych do wad, będących przyczynami choroby. Pielęgnowanie w sobie właściwych postaw likwiduje wcześniejsze negatywne wzorce, zastępując je pozytywnymi, na nowo napełniając człowieka siłą życia viriditas. Transformacja słabości w odpowiadajace im siły duchowe usuwa blokady i uwalnia siły uzdrawiające, przez co możliwy staje się całkowity powrót do zdrowia. W takim ujęciu choroba, stwarzając możliwość powrotu do Boga, może być zatem błogosławieństwem. Według Hildegardy nie ma chorób nieuleczalnych, ponieważ w przyrodzie znajduje się lekarstwo na każdą dolegliwość, a przemiana wewnętrzna leży w granicach możliwości każdego człowieka. W procesie zapobiegania chorobom i ich leczenia według Hildegardy, wyróżnia się cztery filary. Są to: dieta, środki lecznicze, zabiegi i posty. Już samo znaczenie słowa dieta - z gr. porządek życia ludzkiego - mówi o wadze tego elementu. Dieta jest w systemie medycznym Hildegardy elementem najważniejszym. Czasami można się spotkać z twierdzeniem, że medycyna Hildegardy jest medycyną żywieniową. Takie uogólnienie pomija jednak bardzo ważny aspekt duchowy nauk Świętej. Najbardziej znamienne dla medycyny Hildegardy jest stawianie ponad wszelkimi ogólnymi zaleceniami, wskazaniami i warunkami, ludzkiej indywidualności, jej odmienności i niepowtarzalności. Hildegarda głosiła, że każdy człowiek otrzymał od Boga odpowiednią tylko dla niego właściwą miarę. Idea ta była rozwinięciem przejętego od św. Benedykta pojęcia mensura (miara). Aby żyć w zgodzie z naturą i samym sobą, człowiek musi tę miarę rozpoznać również przy stosowaniu wszystkich przedstawionych przez Hildegardę filarów zdrowia, a więc właściwą dla siebie dawkę leków, właściwą ilość produktów spożywczych, porę i czas trwania postu. Szacunek i zrozumienie dla ludzkiej indywidualności i niepowtarzalności, niezbędny zdaniem Świętej również przy stosowaniu zaleceń medycznych, głoszenie konieczności współpracy pacjenta z lekarzem oraz praktyczne zastosowanie myśli benedyktyńskiej w nauce medycznej było tym, co w sposób godny podziwu szczególnie wyróżniło ją spośród jej współczesnych. Swoimi metodami leczenia Hildegarda z Bingen przyczyniła się do tego, że medycyna ze stanu sztuki mechanicznej (do tej sztuki w średniowieczu zaliczano m. in. uprawę rolną, sztukę kulinarną i szarlatanerię) została podniesiona do stanu sztuki wyzwolonej. Dzisiaj medycyna jest znowu na najlepszej drodze do opuszczenia tego poziomu i zejścia do poziomu warsztatu naprawczego, zajmującego się jedynie objawami chorobowymi, z pominięciem duchowych przyczyn choroby. Dlatego obecnie bardziej niż kiedykolwiek ludzie tęsknią za całościową wiedzą leczniczą, dzięki której będą w stanie zapobiegać chorobom i utrzymywać zdrowie metodami naturalnymi. Najlepszą odpowiedzią na to zapotrzebowanie XXI wieku jest medycyna św. Hildegardy z Bingen. Przez odkrycie siły życia można przekształcić istniejące sposoby leczenia w bardziej sensowne i skuteczne. Z całego skarbca środków leczniczych Hildegardy wybraliśmy dla Państwa najważniejsze zasady, które pomogą polepszyć jakość życia, chronić zdrowie, likwidować napięcie nerwowe i zoptymalizować funkcję komórek ciała. Przedstawiamy je w formie podręcznego programu zdrowotnego, którego stosowanie zapewni odbudowę wyczerpanych zasobów niezbędnej energii, wzmocnienie systemu odpornościowego oraz uaktywnienie naturalnych sił regeneracyjnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łaska 46/48 (Filia 2)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej